La nova mètrica

De tant en tant, però cada cop de manera més sovintejada gràcies a les xarxes i palestres vàries, ens arriba la veu d’algú que clama al cel davant la poca qualitat d’alguns dels llibres de poesia que es publiquen avui dia, llibres que a més no reben l’atenció que mereixen per part d’una crítica sempre benèvola amb els poetes benèvola com a sinònim de ‘poc temerària’, si no ‘poc compromesa’, si no ‘covarda’.

Els qui es queixen d’aquesta baixa qualitat de certs poemaris addueixen la facilitat amb què els versaires es convencen que trencar unes quantes línies per on els ve de gust ja converteix un text en prosa, potser mediocre, en un poema meritori. Que el vers lliure ofereix molts al·licients, ha estat meravellosament conreat per grans autors i ha vingut al món per quedar-s’hi és indiscutible. Que ha fet molt de mal, també.

Llavors, què han de fer els autoanomentats poetes? Han de mantenir-se aliens a les crítiques, ferms en el conreu del vers lliure? O més aviat farien bé d’evitar-lo? És millor que com a mínim procurin fer passar la seva inspiració, les seves idees, el talent que duguin dins, per l’adreçador de la mètrica?

Alguns així ho aconsellen; pensen que la mètrica obliga el poeta a repensar bé el vers, a no donar per bona qualsevol combinació de paraules més o menys original. De fet, hi ha llocs on fins i tot ho imposen: a França hi ha concursos de poesia on és obligatori que els poemes presentats se cenyeixin a les regles de la mètrica clàssica francesa; el vers lliure no hi està permès. Idees, ves…

En qualsevol cas, els poetes que, espantats per les crítiques que podrien rebre si els llegís algú, o atemorits pels seus propis dubtes, decideixin deixar de banda el vers lliure per una temporada estan de sort perquè la nova Gramàtica de la llengua catalana els té preparada una sorpresa: un canvi de visió sobre allò que es considera o no diftong.

Tothom sap que fins ara mots com justíciahistòria o ciència eren considerats esdrúixols i que, per tant, calia separar-los en quatre síl·labes:

jus-tí-ci-a

his-tò-ri-a

ci-èn-ci-a

I que els mots aguts com passió o derisió calia separar-los així:

pas-si-ó

de-ri-si-ó

Tos aquests grups vocàlics eren considerats hiats i calia desfer-los, és a dir, pronunciar-los en cops de veu diferents. Encara recordo els enyorats Kistch dient de forma excelsa allò de “la-més-gran-in-jus-tí-ci-a” (per als més nostàlgics, minut 1.03), amb una pronúncia acuradíssima. Però, esclar, molta gent això ja no ho ha dit mai així. Molts poetes ja no han fet aquest hiat, i en canvi quan han comptat síl·labes han hagut de fer quadrar els números amb pronúncies impossibles, allunyades del que fa la major part de mortals que parlen en bell catalanesc.

Però això s’ha acabat. La nova gramàtica de l’IEC admet que la pronúncia habitual d’aquests grups vocàlics és en forma de diftong, en un sol cop de veu:

jus-tí-cia

cièn-cia

pas-sió

Això converteix el subtítol d’aquest blog en un octosíl·lab impecable (regalem al primer poeta que passi per aquí aquest vers perquè en faci el que vulgui):

Un-blog-amb-ma-les-in-ten-cions

De cop i volta, doncs, comptar síl·labes s’ha fet més fàcil; ja no cal defugir certs mots, ja podem… Bé, un moment, siguem francs: la gramàtica també diu que aquests casos només es pronuncien com a diftongs en una dicció laxa, poc acurada, col·loquial, no pas quan el parlant vol cenyir-se a una bona prosòdia, especialment quan recita uns versos.

Ah, coi. Llavors què? Resulta que en poesia no podem aplicar aquesta novetat? Justament en poesia, que és on se’n pot treure més rendiment? No, en això no hi estem d’acord. Els gramàtics de l’IEC no poden posar-nos la mel als llavis i enretirar la cullera abans d’hora. Aquesta norma té sentit perquè hi ha poetes que la necessiten, i són ells els qui en trauran més profit. No, jo no desaprofitaré l’ocasió.

No-des-a-pro-fi-ta-ré-l’o-ca-sió

Veus, un decasíl·lab! Que mori el vers lliure? No sé si el farem desaparèixer, però així serà més fàcil assassinar-lo.

 

3 thoughts on “La nova mètrica

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.